Iedereen die weleens banden heeft moeten vervangen van zijn aanhangwagen heeft zich waarschijnlijk afgevraagd waarom ze duurder zijn dan autobanden en wat de belangrijkste verschillen zijn. Welke druk moeten ze hebben? Waarom lijkt het alsof je ze altijd aan het vervangen bent? Wat is de reden voor ongelijke profielslijtage?

Het verschil

Aanhangwagenbanden zijn niet ontworpen voor tractie, behalve bij het remmen, en hoeven niet te voldoen aan de weernormen van autobanden. Ze zijn ontworpen met een hardere en sterkere zijwand om slingeren te verminderen. Autobanden met zachtere zijwanden vergroten de slingerproblemen van de aanhangwagen.

Diagonaalbanden

Aanhangwagenbanden zijn er in twee basistypes, namelijk een radiaalband en een diagonaalband. Diagonaalbanden hebben nylon of polyester koorden die van hiel tot hiel kruisen, waardoor de wanden dezelfde koordlaag hebben en er een zeer stevige zijwand ontstaat. De koorden zijn ook groter dan die van vergelijkbare banden voor personenauto’s om te voldoen aan de eisen voor de beladingsgraad en om slijtage te verminderen. Dit maximaliseert de weerstand tegen schommeling. Diagonaalbanden worden meestal gebruikt op aanhangwagens die niet veel kilometers afleggen, zoals bootopleggers. Het rijden van lange afstanden op de snelweg kan leiden tot het snel afbreken van diagonaalbanden en tot ongelijkmatige slijtage van het loopvlak als gevolg van de harde zijwanden van de banden en het onvermogen om goed uit te zetten als ze warm worden.

Radiaalbanden

Radiaalbanden hebben stalen koorden en soms ook (zachte) zijwanden, waardoor ze een uitstekende keuzes zijn voor lange afstanden. De kans op slingeren op slecht uitgebalanceerde of beladen aanhangwagens is echter groter. Ze hebben een betere tractie dan diagonaalbanden, wat in de meeste gevallen irrelevant is, behalve bij plotseling stoppen. Ze zijn altijd duurder dan de diagonaalbanden, maar beide banden hebben dezelfde gewichtsclassificatie bij vergelijkbare belasting.

Slijtage

Aanhangwagenbanden zijn gemaakt om niet te verslijten. Banden voor aanhangwagen bevatten chemicali├źn in de rubbermengsels om bestand te zijn tegen weersinvloeden en schade door zonlicht. De meest voorkomende reden voor het falen van de band is een te lage bandenspanning. Aanhangwagenbanden zijn ontworpen om alleen te worden gebruikt bij een maximale bandenspanning. Aanhangwagenbanden hebben een veel hogere druk dan autobanden. De stijvere wanden zijn ontworpen om klappen van drempels en hobbelige wegen op te vangen. De levensduur van een band van een aanhanger zal naar verwachting ergens tussen de 8000 en 20000 kilometer liggen.

Leeftijd

Aanhangwagenbanden zijn ontworpen om 3 tot 5 jaar oud te worden. De draagkracht van een band vermindert met ongeveer een derde in drie jaar. Aangeraden wordt om de banden van de aanhanger om de 5 jaar te vervangen, ongeacht het uiterlijk.