punto cabrio club

Customer relationship management in de auto-industrie

Geplaatst op

Alles wat u moet weten over customer relationship management en CRM-software in de auto-industrie. 

Customer relationship management is een van de centrale taken van elk bedrijf. Geen enkele organisatie kan immers winstgevend opereren in isolatie van haar eigen klanten. Afhankelijk van de branche kunnen de vereisten voor klantrelatiebeheer echter sterk variëren. 

Daarom willen we klantrelatiebeheer in de auto-industrie onder de loep nemen en laten zien waar bedrijven op moeten letten bij het kiezen van een geschikte bedrijfssoftware. Eerst moet echter worden gedefinieerd wat een CRM-systeem eigenlijk is.

Onderscheidende factoren van CRM-software

Zo speelt de grootte van uw eigen bedrijf een belangrijke rol bij CRM-selectie, omdat dit sterk van invloed is op de vereisten voor een geschikte CRM-oplossing.  Zelfstandigen en kleine bedrijven hebben meestal al veel baat bij het gebruik van een systeem met een zeer basaal scala aan functies. Middelgrote bedrijven stellen daarentegen gemiddeld hogere eisen. De hoogste eisen zijn te vinden in grote, internationaal actieve bedrijven. 

Branche affiliatie 

Een ander onderscheidend kenmerk is de industrie-oriëntatie van het betreffende systeem. Elke branche kenmerkt zich door specifieke processen die door een geschikte bedrijfssoftware in kaart moeten worden gebracht. Branchespecifieke systemen bevatten meestal al de belangrijkste functies die op een gestandaardiseerde manier nodig zijn. In principe kunnen systemen van buiten de industrie ook aan deze eisen voldoen. Dit vereist echter meestal tal van aanpassingen, die op hun beurt gepaard gaan met extra kosten en een extra financiële uitgave. Daarnaast hebben de aanbieders van branchespecifieke systemen ervaring met de implementatie en implementatie van softwareprojecten in bedrijven in de eigen branche. Zo kunnen ze aanbevelingen doen voor actie en bedrijven tijdens het project uitgebreid adviseren. 

De juiste CRM-software voor automotive bedrijven 

Hieronder zullen we kijken naar de kenmerken van CRM-software voor de veeleisende auto-industrie. Er moet echter worden benadrukt dat dit slechts een overzicht is en dat er geen aanspraak wordt gemaakt op volledigheid. 

Aftermarket en klantenservice 

Voor veel bedrijven in de auto-industrie speelt de aftermarket business een belangrijke rol. Dit zijn allemaal producten en diensten die noodzakelijk worden na de aankoop van het kernproduct. In de auto-industrie spelen reserveonderdelen bijvoorbeeld een belangrijke rol. Door een aftermarket module te koppelen aan de CRM software kunnen vragen van klanten ge systematiseerd worden beantwoord. Dit zorgt ervoor dat er in de hectische dagelijkse gang van zaken geen binnenkomende vraag onder de tafel valt. Dit is essentieel om een hoogwaardige klantenservice te garanderen. 

Relaties met leveranciers en zakenpartners 

Moderne CRM-systemen bieden bedrijven vaak ook de mogelijkheid om naast klanten ook andere relaties in kaart te brengen. Omdat autobedrijven vaak deel uitmaken van lange, wereldwijde toeleveringsketens, kunnen ze profiteren van digitaal beheer van relaties met andere delen van de toeleveringsketen. De term hiervoor is Extended Relationship Management (xRM). Een xRM-compatibel CRM-systeem kan worden gebruikt om relaties met leveranciers en andere zakelijke partners uit te breiden. Ook hier ondersteunt geschikte software bedrijven op operationeel, analytisch, communicatief en collaboratief niveau. 

Het communicatieve CRM vormt een interface naar de klant, waardoor een onderlinge uitwisseling mogelijk is. Collaborative CRM ondersteunt samenwerking binnen het kader van workflows. Door de holistische oriëntatie van de CRM-software worden afdelingsoverstijgende workflows digitaal ondersteund door de CRM-software.  

Conclusie: Het vinden van de juiste CRM-software 

Samenvattend kan worden gesteld dat veel factoren van invloed kunnen zijn op de eisen van een bedrijf aan geschikte bedrijfssoftware. Branchespecifieke systemen zijn daarom een goed uitgangspunt. Daarnaast speelt ook de grootte van je eigen bedrijf een belangrijke rol. Bedrijven in de auto-industrie profiteren vaak van het gebruik van CRM-software met geïntegreerde aftermarket- en xRM-modules. Uiteindelijk heeft elk bedrijf echter individuele vereisten voor een systeem waarmee rekening moet worden gehouden buiten de branchespecifieke vereisten. Voor meer informatie over CRM ga naar https://www.crmoverzicht.nl/

Gerelateerde berichten

Over ons

Fans van de Punto Cabrio komen altijd weer hier uit. Check onze blogs en laaf jezelf aan onze vermakelijke content.

Contactgegevens

Via info @ puntocabrioclub.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden